fys-optima

facebooktwitter

Nieuws:

  • Helmtherapie of reguliere kinderfysiotherapie even zinvol tav vorm van de schedel.
  • Bewegen ook belangrijk voor jong kind
  • Trainen voor de operatie
  • Zelfs matig roken verhoogt kans op reuma
  • Wandel je fit en vrolijk
  • verband magnesiumterkort en diabetes
  • aantal diabetici verdubbelt in 13 jaar
  • Veel zitten slecht voor de gezondheid
  • Inspanning effectief tegen bloedsuikerpieken
  • smartphones veroorzaken sms-nek
  • helft hardlopers drinkt te veel
  • duurtraining het beste tegen buitvet

 

 

Helmtherapie heeft geen beter effect op de vorm van de schedel dan kinderen zonder helm.

Lees hier het volledige artikel: http://www.utwente.nl/nieuwsevents/2014/5/332508/helmbehandeling-babys-niet-effectief

Bewegen ook belangrijk voor jong kind

 

Geplaatst op 16 juli 2013

 

Kinderen die meer tijd vrij mogen bewegen hadden op de leeftijd van negen maanden een kleinere buikomvang dan degene die minder lang vrij mochten bewegen. Dat zegt onderzoekster A. Sijtsma van de RUG.

 



Volgens haar kan meer tijd om vrij te bewegen bijdragen aan een gezond groeipatroon voor kinderen van 0 tot 1 jaar. Sijtsma onderzocht ook het verband tussen het lichaamsgewicht van kinderen van 3 tot 4 jaar oud en de hoeveelheid tijd die ze naar een beeldscherm kijken, hoe lang ze slapen, buiten spelen, het hebben van een televisie op de slaapkamer en het aantal televisies in huis. Op basis van de gegevens van 759 kinderen stelde Sijtsma vast dat kort slapen en meer tijd achter een beeldscherm of tv in de slaapkamer kunnen bijdragen aan overgewicht op de leeftijd van 3 tot 4 jaar. 

Bron: Consumed


 

Trainen voor de operatie

Met name ouderen presteren een stuk beter na een operatie als ze voorafgaand daaraan een goede conditie hebben. Dat zegt dr. Jaap Dronkers, die onlangs op het onderwerp promoveerde aan de VU in Amsterdam.

Fitte mensen herstellen beter van de stressreactie van het lichaam op een operatie dan mensen in een slechte conditie. Toch is er weinig aandacht voor conditieverbetering vóór een zware ingreep.

Dronkers onderzocht het effect en de haalbaarheid van zulke trainingen bij de zwakste groep: oudere risicopatiënten. Wat blijkt: ze zijn prima te trainen en in een korte periode in een veel betere conditie te brengen voor hun operatie.

Voordelen
Dronkers is fysiotherapeut en bewegingswetenschapper en werkt in ziekenhuis Gelderse Vallei in Ede. Hij toonde in zijn onderzoek aan dat zwakke ouderen met een goede conditie eerder naar huis kunnen na een operatie, sneller zelfstandig kunnen wonen en minder complicaties hebben. Dat levert niet alleen de patiënt en zijn naasten veel op, het scheelt ook miljoenen aan zorgkosten.

Hij legt uit waarom juist ouderen moeten trainen. "Mensen kunnen 30 procent aan conditie inboeten voor ze daar last van krijgen in hun dagelijks functioneren. Daarna gaat het ineens snel achteruit, omdat de spierkracht onvoldoende wordt om de gewone dingen te doen. Door een operatie kan een kwetsbare oudere wel 20 procent van zijn conditie kwijtraken en als hij al niet fit was, belandt hij onder die cruciale grens."

"Ineens kan hij niet meer traplopen, douchen en boodschappen doen. Mensen zeggen het ook vaak: 'ik ga zo hard achteruit de laatste tijd'. Alsof er iets met hun lichaam gebeurt. Maar ze gaan niet harder achteruit, ze zijn alleen door de ondergrens gezakt. Dat willen we voorkomen."

Operaties
Jaarlijks worden in Nederland 1,3 miljoen operaties uitgevoerd. Van alle patiënten is 10 procent gebaat bij een betere conditie voor de operatie. Volgens Dronkers krijgt maar een heel klein deel van hen een training aangeboden.

Terwijl ouderen veel beter te trainen zijn dan we allemaal denken. "Het is helemaal niet erg te zweten en moe te worden van bewegen. Ook niet voor ouderen. Als de inspanning maar goed wordt opgebouwd."

Conditie
Een intensieve training van een paar weken lijkt aan de korte kant voor een echte conditieverbetering. "Beenspieren zijn heel belangrijk bij het dagelijks functioneren en die spieren verdwijnen het snelst. Als je nu gaat trainen, zijn je benen in twee weken tijd 30 procent sterker. Dat komt omdat kracht wordt bepaald door de aansturing van de zenuwen en door de omvang van de spieren zelf. De winst zit in de eerste weken vooral in betere aansturing van de zenuwen. Voor meer spiermassa moet je langer trainen."

De korte, intensieve training voor een operatie is eigenlijk en noodmiddel. "Het liefst zou je willen dat iedere oudere er rekening mee houdt dat hij ooit ziek wordt en zorgt dat zijn conditie voor die tijd al op peil is."

Lopen
Daarvoor is het helemaal niet nodig je in de sportschool zwaar in het zweet te werken. "Loop een half uurtje, neem de trap en fiets als je kunt. Het is bekend dat dagelijks een paar uur lichte tot matige lichamelijke inspanning al genoeg is. En daaronder vallen ook huishoudelijke klusjes als afwassen."

Bewegen is het goedkoopste, maar ook het beste medicijn dat er bestaat, zegt hij. "Als er morgen een pil zou worden uitgevonden met alle effecten van beweging, zou iedereen die willen. Ga maar na: het is bewezen effectief bij het voorkomen van allerlei fysieke narigheid, zoals bijvoorbeeld tegen diabetes en hart- en vaatziekten.

Daarnaast weten we dat bewegen goed is voor het denkvermogen en hoewel het alzheimer niet voorkomt, zijn er bewijzen van positieve effecten op het verloop van die ziekte. Ook het immuunsysteem verbetert door bewegen en beweging heeft positieve psychische effecten.

Ik snap niet dat er zo weinig aandacht voor is in de gezondheidszorg. De zorg in het ziekenhuis is medisch georiënteerd, chirurgen kijken heel technisch. Het succes van een operatie wordt vooral bepaald door de vraag of de tumor weg is en de snijvlakken schoon zijn. Maar als de patiënt vervolgens thuis niet zelfstandig kan functioneren, is de operatie eigenlijk niet succesvol."

bron: Brabants Dagblad 19-6-2013

Zelfs matig roken verhoogt kans op reuma

Uit onderzoek van Zweedse wetenschappers blijkt dat zelfs het roken van een paar sigaretten per dag het risico op reumatoïde artritis verhoogt.

Zowel het aantal gerookte sigaretten per dag en het aantal jaren dat iemand heeft gerookt, laat een verhoogde kans op het krijgen reumatroïde artritis (RA) zien. Het risico neemt wel af als iemand stopt met roken, maar is jaren later nog altijd hoger dan bij mensen die nooit hebben gerookt.

Eén tot zeven sigaretten
De onderzoekers van het Karolinkska Instituut en Karolinksa University Hospital analyseerden de gegevens van 34.000 Zweedse vrouwen tussen de 54 en 89 jaar, waarvan 219 met reumatoïde artritis. Daaruit bleek dat zelfs matig roken de kans op RA verhoogt.

Door één tot zeven sigaretten per dag te roken werd het risico ruim verdubbeld. Stoppen met roken vermindert de kans op het ontwikkelen van RA. Het risico daalt nadat iemand gestopt is, maar bleef na 15 jaar nog altijd aanzienlijk hoger dan bij vrouwen die nooit rookten.

bron: gezonheidsnet 22-4-2013

 

Wandel je fit en vrolijk

 

Artsen zijn het er inmiddels over eens: wandelen is goed voor je. Je bouwt er conditie mee op en het is niet belastend voor je lijf. En je humeur vaart er ook nog wel bij.

Een zachte ondergrond, dat wandelt het lekkerst, vindt John van de Ven (58). Velden, bospaden, heidegronden. En dus trekt hij er, vaste prik, twee keer per week per bus of trein op uit naar groenere oorden dan de stad. „Ik loop meestal een kilometer of 15”, zegt hij. „Ik houd van wandelen. Het is goed voor je. Je komt erdoor tot rust en je verbetert je conditie zonder je lichaam te forceren.”

Zijn artsen juichen het toe dat Van de Ven zo gedisciplineerd de wandelschoenen aantrekt. Het maakt hem sterker. Nu, maar ook straks, als hij een longtransplantatie moet ondergaan. Want daarvoor staat hij sinds kort op de wachtlijst. Van de Ven weet pas anderhalf jaar dat hij een longziekte heeft. Maar toen hij van de eerste schok was bekomen, wist hij het algauw. „Ik ga de longcapaciteit die ik nog heb zo goed mogelijk onderhouden.”

Badminton, fitness: hij doet het nog steeds. Yoga is erbij gekomen: „Dat leert me goed ademen.” Maar hardlopen lukt niet meer. Dus wandelt hij. En met hem vele anderen. Nederland telt talloze wandelclubs. Die bieden onderdak aan mensen die wandelen gewoon fijn vinden. Maar ook aan wandelaars die vooruitdenken en zo lang mogelijk fit willen blijven. En aan mensen die al iets mankeren, maar zich daar nog zo goed als het gaat tegen verzetten. Trouwens, wat te denken van al diegenen die een hond in huis hebben gehaald voor de gezelligheid, maar ook omdat zo’n dier hen dwingt een paar keer per dag een wandeling in de buitenlucht te maken?

Tal van onderzoeken geven deze mensen gelijk. Wetenschappers onderkennen dat bewegen goed is voor de mens. Niet alleen voor het lichaam, maar ook voor de geest. En binnen dat hele spectrum van bewegen – want je kunt tenslotte ook gaan fitnessen, voetballen, hardlopen of badmintonnen – neemt wandelen een bijzondere plaats in.

Ga maar na. Wandelen is gratis. Je hebt er geen speciale uitrusting voor nodig. Je kunt het in je eentje doen, maar ook met een goede vriend of vriendin of in georganiseerd verband. Maar het belangrijkste is wel: wandelen is niet belastend voor je lichaam. Je moet het wel héél gek maken, wil je blessures oplopen.

Integendeel, het levert je veel op. Reden waarom ook artsen steeds vaker het woord ‘wandelen’ in de mond nemen bij het geven advies. Bevindingen van wetenschappers over wandelen zijn positief. Om er maar een paar te noemen: dagelijks minimaal drie keer tien minuten wandelen, zorgt voor een significant lagere bloeddruk. Een halfuur flink doorstappen per dag vermindert de kans op hart- en vaatziekten, hersenbloedingen en diabetes. Met wandelen zet je je botten aan het werk, zodat ze minder snel broos worden en je osteoporose kunt uitstellen.

Wandelen houdt bovendien je kraakbeen op peil, waardoor je minder snel ten prooi valt aan artrose. Van wandelen krijg je sterke spieren – en dat geldt ook voor de hartspier.

Nog meer? Jazeker. Wandelen kost weinig inspanning en je verbrandt er toch veel vet mee. Een halfuur per dag stevig wandelen doet de weegschaal in een maand tijd een pond minder aanwijzen. Van wandelen kom je tot rust en krijg je een goed humeur. Het werkt fantastisch voor mensen met een depressie, vrouwen in de menopauze en mensen met beginnende dementie.

Enfin, het mag duidelijk zijn. Er is eigenlijk niets mis met wandelen. Sterker nog: recent Amerikaans onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die 5 kwartier per week wandelen, gemiddeld 1,8 jaar langer leven. Wandel je zelfs 2,5 uur per week, dan is de winst gemiddeld 3,4 jaar. Dik, slank, man, vrouw: het geldt voor iedereen.

En nog iets: wandelen doe je buiten. En dat is extra gezond. Buitenlucht geeft je een fitter gevoel en meer energie en is een probaat middel tegen spanning, verwarring, boosheid en depressie. Sporten in de buitenlucht houd je langer vol dan elke week naar de sportschool, blijkt uit studies.

Heeft wandelen dan geen enkel nadeel? Natuurlijk wel. Om te beginnen kost het tijd, en dat is tegenwoordig een schaars goed. En verder draagt het niet zo veel bij aan je conditie. Je hoeft je immers nauwelijks in te spannen. Als je echt stevig doorstapt, heeft dat natuurlijk wel effect. En ook als je flink overgewicht of – zoals John van de Ven – een longziekte hebt. „In overleg met mijn baas maak ik tijd vrij voor wandelingen”, zegt hij. „Mijn conditie is sterk verbeterd. Het doet me goed.”

bron: noordhollands dagblad 29-3-2013

 

Verband magnesiumtekort en diabetes

 

Een tekort aan magnesium beïnvloedt de insulineresistentie en vormt een risicofactor voor zwangerschapsdiabetes en diabetes type 2.

Dat melden onderzoekers van het UMC St Radboud in het wetenschapsblad PNAS op basis van een onderzoek bij zwangere vrouwen.

Een tekort aan magnesium wordt steeds vaker in verband gebracht met diabetes, maar het is onduidelijk waaruit dat verband precies bestaat. Het is de Nijmeegse onderzoekers nu voor het eerst gelukt een concrete relatie te leggen tussen magnesium, insuline en de kans op diabetes.

 

Zwangerschap

De wetenschappers onderzochten waarom sommige vrouwen tijdens de zwangerschap (en daarna) een grotere kans maken op (zwangerschaps)diabetes en ontdekten een verband met een afwijkend magnesiumkanaal in de nieren.

Uitgebreid onderzoek aan de niercel maakte duidelijk dat magnesium en insuline elkaar onderling beïnvloeden. Verder onderzoek moet nog uitwijzen wat er precies fout gaat in het proces als er een tekort aan magnesium is.

Eén van de onderzoekers, fysioloog prof. dr. Joost Hoenderop, spreekt van een belangrijke ontdekking.

"We hebben nu een model dat ons veel meer kan gaan vertellen over de rol die magnesium bij diabetes speelt. Dat was tot dusver toch een beetje een blinde vlek. In het vervolgonderzoek hopen we bijvoorbeeld te kunnen ontrafelen of magnesium een rol speelt bij het ontstaan van diabetes, of dat magnesium eerder een belangrijke factor is bij de verdere ontwikkeling van de ziekte."

bron: gezonheidsnet

Aantal diabetici verdubbelt in dertien jaar

30 maart 2012

 

AMERSFOORT - Het aantal mensen met diabetes in Nederland zal in 2025 verdubbeld zijn ten opzichte van nu. Er zullen dan 1,4 miljoen diabetici zijn, tegen dit jaar 740.000. Dat stelt de Nederlandse Diabetes Federatie op basis van nieuwe ramingen, die vrijdag worden gepresenteerd.

De stijging van het aantal mensen met diabetes type 2 komt vooral doordat meer mensen kampen met overgewicht. Ook de vergrijzing doet een duit in het zakje.

Bovendien wordt diabetes makkelijker opgespoord. Waarom ook het aantal mensen met de aangeboren variant diabetes type 1 verdubbelt, is volgens een woordvoerster onduidelijk.

 

Ongeveer 73 procent van deze patiënten in 2025 heeft ook nog minstens één aandoening die samenhangt met diabetes, zoals hart- en vaatziekten of nieraandoeningen. De aan de ziekte gerelateerde kosten stijgen volgens de ramingen van 2,5 naar 4,3 miljard euro per jaar.

Bovendien zal het ziekteverzuim toenemen: diabetici blijven in vergelijking met gezonde mensen het dubbele aantal dagen thuis van hun werk.

bron: nu.nl

 

Veel zitten slecht voor de gezondheid

30 maart 2012
 
Mensen die langdurig zitten hebben een grotere kans om eerder dood te gaan dan mensen die maar een paar uur per dag zitten.

Het hogere risico op vroegtijdig overlijden doet zich ook voor bij langdurige zitters die bijvoorbeeld 's avonds veel sporten of een gezond gewicht hebben.

Onderzoeker Hidde van der Ploeg van de Universiteit van Sydney heeft dat ontdekt bij onderzoek onder 222.497 Australische 45-plussers tussen 2006 en 2008.

Het bleek dat er 40 procent meer sterfgevallen waren onder mensen die minstens 11 uur per dag zitten vergeleken met mensen die minder lang op een stoel doorbrachten. Het laagste sterftecijfer was onder mensen die korter dan 4 uur per dag zitten.

 

De indruk is dat mensen die hun bureauwerk of tv-kijken verruilen voor wandelen of andere lichte activiteiten, daarmee langdurig hun gezondheid verbeteren. ''Als we mensen iets vertellen over hoeveel lichaamsbeweging ze zouden moeten hebben, moeten we ook iets zeggen over vermindering van het aantal uren dat ze dagelijks zitten'', zei Van der Ploeg, die eerder werkte aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

De onderzoeksresultaten zijn geplaatst in het blad Archives of Internal Medicine.

Van der Ploeg zegt dat zitten van invloed is op bloedvaten en metabolisme door het vet in het bloed en de afname van de goede variant van cholesterol. ''Als je veel staat of wandelt, zijn je benen steeds in beweging. Dat helpt tegen glucose en vet in het bloed. Als je zit, gebeurt dit niet omdat je spieren niet actief zijn.''

Helemaal zeker is het niet dat zitten op zichzelf het leven verkort, voegt de onderzoeker toe. Het kan ook zijn dat er andere niet-gemeten factoren zijn die meespelen. Maar de conclusies komen overeen met andere recente studies die stellen dat langdurig zitten schadelijk is voor de gezondheid.

Mark Tremblay, onderzoeker van het kinderziekenhuis in Oost-Ontario in Canada, stelt dat zitten slecht is. Leeftijd speelt daarbij geen rol, stelde hij. ''Een half uur lichaamsbeweging vijf keer per week is geen garantie tegen chronische ziektes.''

Zowel hij als Van der Ploeg adviseert mensen met bureaubanen om regelmatig op te staan, bijvoorbeeld als ze aan de telefoon zijn. ''Drink genoeg water zodat de viermaal per dag naar de wc moet lopen. Wandel wat rond'', zei Tremblay.

Bron: nu.nl

Inspanning effectief tegen bloedsuikerpieken

26 maart 2012
Diabetes type 2 patiënten die regelmatig trainen hebben substantieel lagere pieken in hun bloedsuikerspiegels na maaltijden.

Zij hoeven hiervoor niet persé elke dag te trainen, zoals tot nu toe werd aangenomen. De effecten van dagelijkse trainingen van een half uur zijn hetzelfde als langere trainingen (van een uur) om de dag.

Dat blijkt uit een publicatie van Jan-Willem van Dijk en zijn collega-onderzoekers van de Universiteit Maastricht, die binnenkort verschijnt in het tijdschrift Diabetes Care.

Het onderzoek is uitgevoerd bij dertig mannen met diabetes type 2, allemaal rond de zestig jaar oud. Zij namen deel aan drie experimenten. 

In het eerste experiment fietsten zij zestig minuten op de eerste dag, gevolgd door een rustdag. Tijdens het tweede experiment fietsten zij twee dagen achter elkaar gedurende dertig minuten. Bij het derde experiment kregen zij geen enkele training.

Tijdens de trainingen en de daaropvolgende dagen werd het bloedsuikerniveau continu gemeten. Bij het experiment zonder training werd 32 procent van de tijd een verhoogd bloedsuikerniveau gemeten, terwijl dit bij de twee experimenten mèt training slechts in 24 procent van de tijd het geval was.

Bij type 2 diabetes is sprake van een verstoorde reactie van het lichaam op insuline, het hormoon dat zorgt voor transport van suiker van het bloed naar de cellen, waar het als brandstof wordt gebruikt. Daarom hebben diabetespatiënten verhoogde bloedsuikerniveaus, vooral na het eten, waardoor op langere termijn schade optreedt aan bloedvaten en organen.

Lichaamsbeweging is dus een effectief middel om deze pieken tegen te gaan. De resultaten uit dit onderzoek dragen bij aan een betere afstemming van het beweegadvies voor de individuele patiënt.

bron: nu.nl

 

 

Smartphones veroorzaken sms-nek

We kenden al de muisarm en sms-duim, maar volgens Britse doktoren krijgen mensen door smartphones en tabletcomputers nu ook nekblessures.
Nek- en rugspecialisten zien steeds meer mensen langskomen met nekklachten. Volgens hen is het aantal blessures hard gestegen sinds de populariteit van smartphones en tablets, meldt de Britse krant Daily Mail .
Doordat smartphones en tabletcomputers gebruikers de mogelijkheid bieden om onderweg te internetten en spelletjes te spelen. Dit zorgt er voor dat mensen nog langer naar hun mobieltje of iPad staren.
En dat doen ze ook. De smartphones en tabletcomputers waar ze naar kijken liggen vaak op hun schoot, terwijl laptops vaker op tafels geplaatst worden. Hierdoor buigen mensen hun hoofd meer naar beneden en ontstaan er nekklachten.
Het gewicht van je hoofd ondersteunen is lastiger als hij naar voren gebogen is. Dit zet dus veel druk op de nek, schrijft Daily Mail. 'Jonge vrouwen met een slanke nek hebben er het meeste last van' stelt Tim Hutchful, van de Britse organisatie voor chiropractors. 'Hun nekspieren kunnen dat niet aan.'
Volgens Rachael Lancaster, een chiropractror uit Leeds, is het te vergelijken met het zitten op je enkel. 'Als je hier tien minuten op gaat zitten, voelt je enkel stijf en pijnlijk aan. Dat gebeurt er ook met je nek als je lang naar een mobieltje staart. Dit kan er zelfs toe leiden dat je nek vervormt.'

bron: z24

 

Helft hardlopers drinkt teveel

BAARN - Drinken tijdens inspanning is belangrijk, maar bijna de helft van de recreatieve hardlopers drinkt teveel tijdens wedstrijden. Experts adviseren deze lopers om alleen te drinken als ze dorst hebben.

Een Amerikaans onderzoeksteam van het Loyola University Health System bestudeerden 197 recreatieve hardlopers: 91 mannen en 106 vrouwen. De mannen liepen gemiddeld al 13 jaar hard. Voor de vrouwen was dit acht jaar. De lopers hadden gemiddeld al twee eerdere wedstrijden gelopen.
Zout
Uit het onderzoek kwam naar voren dat 37 procent van de lopers volgens een vastgesteld schema drinkt en 9 procent drinkt zo veel mogelijk. Daarnaast dacht bijna een derde dat ze extra zout moesten innemen tijdens het lopen en meer dan de helft van de hardlopers dronk een sportdrank om een laag zoutgehalte in het bloed te voorkomen.
Teveel
De belangrijkste oorzaak van een zouttekort tijdens het hardlopen is echter het drinken van teveel water. Teveel vocht kan leiden tot de fatale aandoening hyponatremia. Er is dan een tekort aan natrium in het bloed.
Symptomen zijn onder andere misselijkheid, overgeven, hoofdpijn, verwardheid, spierverslapping, spasme en kramp. In extreme gevallen kan het zelfs leiden tot flauwvallen, coma of zelfs overlijden.
Dorst
"Veel sporters houden er verkeerde ideeën op na, als het gaat over drinken tijdens het sporten.", schreven de onderzoekers in de juni-editie van het British Journal of Sports Medicine. "Alleen drinken als je dorst hebt is de veiligste manier om jezelf te hydrateren tijdens een duursport."

Bron: medical news today

 

Duurtraining het beste tegen buikvet

BAARN - Hardlopen, joggen of zelfs stevig doorwandelen is beter tegen buikvet dan krachttraining, blijkt uit nieuw onderzoek. Buikvet is het meest ongezonde vet dat in verband staat met hart- en vaatziekten, diabetes en andere gezondheidsproblemen.
Onderzoeker Chis Slentz, van het Duke University Medical Center bestudeerden samen met zijn collega's bijna 150 mensen gedurende acht maanden. De onderzoeksdeelnemers werden onderverdeeld in drie groepen.
De eerste groep deed een aerobe training op een loopband, vergelijkbaar met 20 kilometer joggen per week. De tweede groep deed drie keer per week een krachttraining. De deelnemers in de derde groep deden een combinatie van beide trainingen.

Slentz focuste vooral op het viscerale vet. Dit buikvet bevindt zich diep in het lichaam, rond de maag en tussen de organen. Het is anders en gevaarlijker voor de gezondheid, dan het onderhuidse buikvet.
Resultaten
Bij de eerste onderzoeksgroep, met de aerobe training, vonden de onderzoekers de grootste afname in visceraal vet. De combinatiegroep had het meeste buikvet verloren, maar minder van het 'slechte' inwendige vet.
Krachttraining zorgde voor de minste vermindering van het buikvet. Er was bij deze laatste groep sprake van een kleine vermindering in buikvet, maar de hoeveelheid visceraal vet was toegenomen.

Waar deze verschillen door veroorzaakt worden is simpel volgens Slentz: "Je verbrandt simpelweg meer calorieën."
Niet verassend
Andere onderzoekers sluiten zich aan bij deze conclusie en zien de bevinding van Slentz dan ook niet als een verrassing. Volgens Mark Tarnopolsky van het McMaster University Medical Center, die niet betrokken was bij het onderzoek, is het niet verstandig om krachttraining helemaal op te geven.
"Spierkracht wordt steeds belangrijker voor gezondheid, zeker ook met toenemende leeftijd. Duurtraining doet weinig om spierkracht te behouden. Een combinatietraining blijft dan ook het best."

 

bron: nu.nl / gezondheidsnet