Heb ik hielspoor?

Wat kan ik doen bij pijn aan mijn hak?

Heb jij pijn tijdens het lopen of het lang staan en heb je onder je voet, net achter de hak een bijzonder gevoelige plek? Mogelijk heb je dan last van een hielspoor. Vaak wordt dit veroorzaakt door een overbelasting van de hiel, de peesplaat onder de voet of de voetpezen. Soms kan een anatomische voetafwijking  de oorzaak zijn.

Wat zijn de symptomen van een hielspoor?

• Pijn onder de hiel;
  • Pijn onder de voet na stilzitten;
  • Pijn bij lopen;
  • Problemen bij langer stil staan;
  • Stijf of gespannen gevoel onder de voet;
  • Pijn onder de voet bij het autorijden;
  • Wordt erger bij langer lopen;
  • Vaak gerelateerd aan overbelasting;

Een hielspoor is een andere naam voor faciitis plantaris (ontsteking peesblad onder de voet). Het wordt meestal veroorzaakt door overbelasting. Ook je schoenen kunnen een belangrijke oorzaak hebben. Een inlegzooltje kan soms helpen om de klachten te verminderen.

Heb je een vraag over hielspoor of pijn onder je hiel? Neem contact met ons op.

Wat kan ik zelf aan een hielspoor doen?

De meeste mensen krijgen last bij wandelen of hardlopen, dus het is verstandig om dit even minder te doen. Fietsen of zwemmen kan helpen.

Heb je last van stijfheid en pijn in het onderste deel van je kuiten richting de hak? Dan kan het zijn dat je last hebt van je achillespees. Soms kan dit een gevolg óf juist een oorzaak zijn van de klachten, omdat de peesplaat onder je voet een directe verbinding heeft met de achillespees.

Om de pijn te verlichten kun je een flesje met koud water vullen en deze rustig op en neer rollen met de voet. De peesplaat onder de voet kun je hierdoor ook mee masseren

Stevige schoenen die je voldoende steun geven kunnen ook helpen in het herstel. Het is belangrijk dat je de veters goed strikt.

Heb jij een gevoelig plek onder je voet, net achter je hak?

Wat kan een fysiotherapeut doen bij een hielspoor?

Vaak werkt de fysiotherapeut bij een hielspoor samen met een podotherapeut. De podotherapeut houdt zich bezig met de stand van de voeten en kan speciale zooltjes voor uw hielspoor maken.

Een algemeen fysiotherapeut kan helpen om inzicht te krijgen in de oorzaak van jouw klachten. Een fysiotherapeut kan helpen met het vinden van de oorzaak van de klachten op basis van je verhaal en een onderzoek.

Op het moment dat een hielspoor je beperkt in je sportieve activiteiten, dan is een sportfysiotherapeut vaak de beste keuze voor jou. De sportfysiotherapeut kan door middel van gerichte oefentherapie helpen bij het snel weer hervatten van sportieve activiteiten.

Een hielspoor kan lang duren, waardoor het soms moeilijk is met deze chronische pijn. Op het moment dat je merkt dat het niet goed meer lukt om te gaan met je pijnklachten of als pijn een hele grote stempel op je levenskwaliteit gaat drukken dan kan een psychosomatisch fysiotherapeut vaak helpen.

Een manueel therapeut heeft meer verschillende onderzoeks- en behandeltechnieken dan een algemeen fysiotherapeut. De manueel therapeut kan bij een hielspoor beoordelen of het enkelgewricht te stijf is. Voetgewrichten kunnen bij stijfheid een ander looppatroon nodig maken en tot klachten lijden. Het behandelen bestaat uit een manipulatie (kraken) en zorgt voor snelle pijnvermindering van de hielspoor klachten. Vaak hebben mensen niet veel behandelingen voor hielspoorklachten als de klachten door een manueel therapeut opgelost kunnen worden.

Zoals je ziet zijn er best een aantal verschillende manieren om naar een hielspoor te kijken. Wat het belangrijkste is, is dat er sprake is van maatwerk. Want elke hielspoor-klacht heeft zijn eigen oorzaak en beste behandeling. Twijfel je wat bij jou past? Neem dan contact met ons op!

De behandeling van hielspoor kan op verschillende manieren plaatsvinden. Een algemeen fysiotherapeut kan helpen om inzicht te krijgen in de oorzaak van jouw klachten. Rens is algemeen fysiotherapeut. Heb jij naar aanleiding van dit blog over hielspoor nog een vraag of herken jij je in het verhaal en wil jij meer weten? Kom met ons in contact, wij helpen je graag!