Wat is artrose?

Wat kan ik doen als ik last heb van artrose?

Wat is artrose?

Bij artrose denken veel mensen aan slijtage van de gewrichten, maar dat is niet helemaal juist. Je gewricht is niet versleten, maar er is wel iets in veranderd. Een gewricht verbindt twee botten met elkaar. Op de uiteinden van die botten zit een laagje kraakbeen. Dat kraakbeen is heel glad, zodat de gewrichten gemakkelijk kunnen buigen, draaien of strekken. Bij artrose is het kraakbeen dunner geworden en is de oppervlakte niet meer zo glad, maar onregelmatig. Daardoor bewegen de gewrichten minder gemakkelijk.

Hoe ontstaat artrose?

De oorzaak van artrose is niet precies bekend. Wel weten we dat de volgende factoren invloed kunnen hebben op het krijgen van artrose:

• Leeftijd; de kans op artrose wordt groter als je ouder wordt.
  • Geslacht; vrouwen hebben een grotere kans op artrose.
  • Overgewicht of obesitas.
  • Je een probleem hebt aan je gewricht; bijv. een ontsteking (artritis of jicht), of een vroeger letsel hebt gehad zoals een meniscusscheur.
  • Regelmatige overbelasting van de gewrichten; bijv. op het werk of bij het beoefenen van topsport.
  • Als je erfelijke aanleg hebt.

Wat zijn de verschijnselen van artrose?

Artrose kan in alle gewrichten optreden, maar dat hoeft niet. Er zijn gewrichten waarin het vaker voorkomt zoals in de knieën, de heupen, de gewrichten van de nek en onderrug, de duim, de vingers en de grote teen. Meestal blijft artrose beperkt tot één of enkele gewrichten.

Bij beginnende artrose is vooral het bewegen van het gewricht pijnlijk. In een later stadium zijn de gewrichten vaak stijver en kan er ook pijn ontstaan in rust. De klachten zijn vaak het ergst wanneer je na een tijdje liggen of zitten weer in beweging komt. Veel mensen hebben voor in de ochtend klachten, waarbij na een tijdje bewegen de pijn en stijfheid in de gewrichten verminderd.

Artrose kan verschillende klachten geven, zoals:

• Pijn, vooral tijdens beweging.
  • Stijfheid, vooral na periode van bewegingloosheid, zoals ’s morgens (startpijn).
  • Krakend geluid/gevoel.
  • Bewegingsbeperking
  • Standsverandering van het gewricht of verdikkingen in de gewrichten.
  • Vochtophoping in het gewricht.

Hoe wordt artrose aangetoond?

De diagnose kan worden gesteld op basis van de klachten en verschijnselen. In sommige gevallen kan er een foto worden gemaakt in het ziekenhuis om vermoedens op artrose te bevestigen en om eventuele andere oorzaken van de klachten uit te sluiten. De ernst van de pijn heeft vooral te maken met veranderingen in het gewricht die op een foto niet te zien zijn. Bijvoorbeeld een ontsteking van het slijmvlies van het gewricht.

Wil je meer weten over artrose en wat een fysiotherapeut eventueel voor je kan betekenen? Neem contact met ons op.

Als je artrose hebt is het belangrijk om in beweging te blijven

Wat kan ik zelf doen?

Als je artrose hebt is het belangrijk om in beweging te blijven. Door te trainen blijven je gewrichten soepel en je spieren sterk. Je kunt spierversterkende oefeningen doen en je balans trainen om het gewricht te ontlasten. Wist je dat je zelfs operaties kunt uitstellen door fysiek sterker te worden? Gerichte training bij een fysiotherapeut kan hierbij helpen.

Wat doet de fysiotherapeut bij artrose?

Een fysiotherapeut kijkt samen met jou hoe je het beste om kunt gaan met je klachten en onderzoekt welke spieren versterkt moeten worden om klachten te verminderen. Je kunt ook terecht om sterker te worden voor je een nieuw gewicht (nieuwe knie, nieuwe heup, nieuwe schouder etc.) geïmplanteerd krijgt bij de orthopeed.

Wist je dat wij een speciale heup- en kniegroep hebben?

De fysiotherapeut kan je helpen:

• Je spierkracht te verbeteren om zo je gewricht te ontlasten.
  • Om te zoeken naar een sport die bij jouw lichaam past.
  • Beter een operatie in te gaan, zodat je een kortere hersteltijd hebt na de operatie.
  • Na een operatie te revalideren om weer jouw dagelijkse zaken op te pakken

Kan ik zomaar een afspraak maken?

Je kunt zonder verwijzing bij ons terecht. Bij heup- en/of knieartrose kan het zijn dat (een deel van) jouw behandelingen  uit de basisverzekering kan komen. Dan is een verwijzing wel noodzakelijk. Wil je hier meer over weten? Dan kun jij ons altijd bereiken voor vragen. Wij nemen hier graag de tijd voor!

De behandeling van artrose kan plaatsvinden door gerichte training bij een fysiotherapeut. Daarnaast hebben we een oefengroep speciaal voor revalidatie na een nieuwe heup of knie. Aidan begeleidt deze groep op woensdag. Heb jij naar aanleiding van dit blog over artrose nog een vraag of herken jij je in het verhaal en wil jij meer weten? Kom met ons in contact, wij helpen je graag!