Fysiotherapie na een schouderprothese

Waar moet u dan aan denken?

Waarom een schouderprothese?

Een schouderprothese wordt niet zomaar geplaatst, bij de volgende oorzaken kan er gekozen worden voor een schouderprothese:

1. Artrose (slijtage)
  2. Reuma (reumatoïde artritis), een ontstekingsreactie in het schoudergewricht
  3. Fracturen (botbreuken)
  4. Onherstelbare scheuren van de schouderspieren (rotator cuff spieren)

Wat is artrose?

Artrose is de belangrijkste oorzaak voor een prothese. Schouderartrose is een veel voorkomende aandoening waar ongeveer 20% van de oudere bevolking (60+) mee te maken heeft. Artrose is een aandoening van het kraakbeen in de gewrichten. Een schoudergewricht bestaat o.a. uit een schouderkop en een schouderkom, beiden zijn bedekt met een laagje glad kraakbeen, zodat ze soepel kunnen bewegen t.o.v. elkaar. Op zich is het normaal dat met het toenemen van de leeftijd het kraakbeen in dikte en samenstelling verandert. Bij artrose treedt er echter overmatige slijtage van het kraakbeen op. Het gladde oppervlak wordt ruw, brokkelt af of verdwijnt helemaal. Hierdoor kunnen de boten over elkaar schuren. Het lichaam kan dit niet repareren.

Schouder prothese

Welke klachten kunt u ervaren?

• Schouderpijn staat vaak op de voorgrond. In het beginstadium kan de pijn wisselend aanwezig zijn, maar in de loop van de jaren kan deze constant voelbaar zijn
  • Meer pijn bij het bewegen van de schouder
  • Nachtelijke pijn
  • Verminderde beweeglijkheid van de schouder, bv moeite met aan- en uitkleden
  • Krakend geluid in de schouder
  • Minder kracht in uw schouder dan voorheen
  • Zwelling rondom de schouder

Een fysiotherapeut kan u helpen in uw revalidatie na een schouderprothese

Opties ter voorkoming van een schouderprothese

Het is vaak niet meteen nodig om te opereren. Er zijn meerdere manieren om uw pijn te verminderen en de beweeglijkheid van uw schouder te vergroten. Hierbij kunt u denken aan:

• Uw lokale fysiotherapie: advies, mobiliserende en spierversterkende technieken
  • Aanpassen van uw belasting
  • Pijnstilling (hierbij kunt u denken aan paracetamol, overleg dit met uw huisarts)
  • Injecties in de schouder

Indien het onderdrukken van de pijn i.c.m. de fysiotherapie niet het gewenste resultaat geeft, kan er gekozen worden voor en operatie.

Operatieve behandeling

De operatie bestaat uit een vervanging van het schoudergewricht door een prothese. Er zijn grofweg twee soorten schouderprotheses. De keuze is afhankelijk van de conditie van het weefsel in uw schouder. Uw orthopedisch chirurg bekijkt of er alleen kraakbeen beschadigd is of ook botten, spieren en pezen. Hij kiest de prothese die voor uw situatie de meest geschikte is. Dit bespreekt hij met u.

De 2 typen schouderprotheses zijn:

1. Klassieke schouderprothese: de schouderkop en de schouderkom worden vervangen door metaal of kunststof
  2. Omgekeerde schouderprothese: de nieuwe kop wordt op de oorspronkelijke kom geplaatst en een kom op de plaats van de kop

Fysiotherapie na de operatie

Uw revalidatie zal een intensieve periode van oefenen zijn, gedurende 3-6 maanden. U moet de eerste 6 weken een sling dragen, dag en nacht. De dag na de operatie komt de fysiotherapeut uit het ziekenhuis om 2-4 x per dag met u te oefenen. U zal ook een oefenschema meekrijgen voor thuis. Afhankelijk van het beloop mag u naar enkele dagen naar huis. Daarna zal de fysiotherapeut van onze praktijk de behandeling overnemen, 2 maal per week.

De behandeling bij uw fysiotherapeut bestaat uit:

• Slinger- en pendeloefeningen
  • Oefeningen elleboog- pols- handfunctie
  • Mobilisaties van de hele schoudergordel
  • Mobilisatie-, spierkracht-, coördinatie- en stabiliteitsoefeningen
  • Functionele oefeningen gericht op de activiteiten uit uw dagelijkse leven

Wat zijn de kosten van fysiotherapie?
Voor deze therapie wordt er een chronische machtiging voor fysiotherapie aangevraagd bij uw zorgverzekering. De eerste 20 behandeling betaalt u zelf of komen uit uw aanvullende verzekering , vanaf de 21ste behandeling wordt de therapie vergoed vanuit de basisverzekering. Raadpleeg hiervoor uw polisvoorwaarden bij uw verzekering.

8 tips van uw fysiotherapie om goed van start te gaan na een operatie

Tip 1: Haal de eerste 6 weken uw arm regelmatig uit de sling, buig met uw romp voorover en slinger met uw arm van voor naar achteren, van links naar rechts en rondjes

Tip 2: Oefen minimaal 3 x per dag

Tip 3: Maak vuisten, beweeg de pols, buig en strek de elleboog of trek de schouders op.

Tip 4: Vaker en kort oefenen is beter dan minder vaak en lang.

Tip 5: In de eerste weken is de manier waarop u beweegt belangrijker dan de grootte van de beweging

Tip 6: Als u uw oksel wilt wassen kunt u het beste gebruik maken van tip 1. U hangt voorovergebogen met de arm ontspannen, zodat de oksel vrij komt

Tip 7: Het aantrekken van een shirt doet u het beste vanuit de voorovergebogen positie in de volgorde: eerst uw ontspannen geopereerde arm, dan uw hoofd en tenslotte uw andere arm

Tip 8: Geef uw fysiotherapeut op tijd door wanneer uw operatie plaatsvindt, zodat er al een afspraak voor u ingepland kan worden!

Resultaten en beperkingen

De pijn kan nog enkele weken tot maanden aanwezig zijn, maar zal zeker afnemen of zelfs helemaal verdwijnen. De functionele beweeglijkheid en kracht zullen geleidelijk toenemen. Hier onder ziet u een tabel, waarin dagelijkse activiteiten voor u op een rijtje zijn gezet.

Een schouderprothese gaat ongeveer 15 jaar mee, dus bij jonge mensen kan het zo zijn dat deze vervangen moet worden. U mag geen 100% herstel verwachten na een schouderprothese, maar het doel is een pijnvrije schouder met de mogelijkheid om gemakkelijk met de hand op het hoofd te komen en probleemloos in het dagelijks leven te functioneren!

• Activiteiten
  • Fietsen