Heeft u uw enkel verzwikt?

Voor u alles op een rijtje!

Uw enkel verzwikt, en nu?

Herkent u dit? U bent lekker aan het wandelen en plots zet u een misstap. U bent door uw enkel heen gegaan. Een verzwikte enkel kan heel vervelend zijn, want u kan mogelijk voorlopig even niet doen wat u graag doet.

Een enkelverzwikking is een van de meest voorkomende blessures in Nederland, vooral met sporten komt het veel voor. Een blessure is helaas niet altijd te voorkomen, maar u kunt wel proberen om uw enkel sterker te maken.

Wij hebben hieronder alles voor u op een rijtje gezet: wat u als eerste moet doen, een aantal adviezen en enkele oefeningen.

  • enkel tapen na verzwikken

Wat is een verzwikte enkel?

Een verzwikte enkel ontstaat vaak doordat uw enkel onbewust een verkeerde richting indraait. Bij het verzwikken van uw enkel zien we vaak een zwelling of een blauwe plek. Dit komt omdat het weefsel rondom uw enkel een flinke optater heeft gehad. Hierbij kunnen de spieren en enkelbanden wat geïrriteerd zijn. De klachten kunnen dan heel heftig aanvoelen, soms zelfs alsof er meer aan de hand is dan alleen enkelklachten.

Kunt u op uw enkel staan? Durft en kunt u enkele stappen maken? Als u deze vragen met ‘ja’ kan beantwoorden, dan kan fysiotherapie u helpen. Een fysiotherapeut kan u helpen op een juiste manier met de klachten om te gaan en dan bent u binnen enkele weken weer klachten vrij.

Een dikke en blauwe enkel? De fysiotherapeut helpt u!

Wat kan ik hieraan doen?

Allereerst is het belangrijk om het R.I.C.E.-principe (Rust, IJs, Compressie en Elevatie) te volgen. Dit is met name in de eerste 24 tot 72 uur belangrijk.

  • Rust
    Voorkom in de eerst 1-2 dagen overbelasting van de enkel.
  • IJs
    Om de hoeveelheid zwelling te verminderen, kunt u de enkel koelen. Het is belangrijk om een handdoek tussen de huid en het ijs te houden, omdat de huid niet mag bevriezen.
  • Compressie
    Om de enkel wat extra steun te geven, wordt een verzwikte enkel vaak in de eerste dagen ingetapet door de fysiotherapeut. Dit is voor de lange termijn niet aan te raden, omdat langdurig gebruik ervoor kan zorgen dat de enkel minder sterk blijft.
  • Elevatie
    De voet boven heuphoogte neerleggen helpt om symptomen van de zwelling te verminderen.

Maar liefst 60% verzwikt opnieuw de enkel. Om dit te voorkomen, kunt u de spieren rondom de enkel versterken. Zo voorkomt u dat u weer door de enkel gaat. Met gerichte oefeningen kunt u het risico op een (nieuwe) enkelblessure flink verlagen.

Oefeningen die u kunt doen, kunt u vinden in de ‘versterk je enkel-app’. Deze is gratis te downloaden in de App Store of in de Google Play Store. Wilt u nu graag toch wat hulp en persoonlijke begeleiding & adviezen, dan kunt u altijd een afspraak maken bij uw lokale fysiotherapeut.

Wanneer ga ik naar de fysiotherapeut?

Een fysiotherapeut kan helpen bij het herstel. U kunt bij de fysiotherapeut terecht als:

  • U extra steun nodig heeft. In dat geval kan de fysiotherapeut uw enkel intapen of de enkel zwachtelen;
  • U het advies heeft gekregen om een periode met krukken te lopen en u dit niet onder de knie krijgt;
  • U twijfelt of het alleen een enkelverzwikking is en of er niet meer aan de hand is;
  • U wat begeleiding wilt in het uitvoeren van de oefeningen;
  • U hulp wilt tijdens het herstel;
  • U vaker door uw enkel heen gaat;
  • U adviezen wilt over sporthervatting na het verzwikken van de enkel.

En bij twijfel, neem gerust contact op met uw fysiotherapeut. Zij kunnen telefonisch soms al een inschatting maken van wat u nodig heeft.

Sophie Delemarre

In onze praktijk staat een team van fysiotherapeuten voor u klaar. Samen met u brengen wij uw klachten en hulpvragen in kaart, voeren we een lichamelijk onderzoek uit en als een behandeling nodig is, plakken we die er direct achteraan. Bij twijfels of vragen, kom met ons in contact en we staan voor u klaar!