Ik heb last van mijn nek

Wat kan een fysiotherapeut voor mij betekenen?

Herken jij je hierin? Je krijgt last van je nek bij het autorijden; je hebt nek- en/of hoofdpijn; je hebt moeite met tillen; je hebt last van je nek bij het werken achter de computer of je hebt chronische pijn in je nek.

Wat zijn nekklachten?

Er zijn verschillende oorzaken van nekklachten. Soms kun je een duidelijk moment aanwijzen van het ontstaan, zoals bijvoorbeeld als je je ‘vertilt’ of als het ‘in je nek schiet’. Het kan ook zijn dat nekklachten niet zomaar ontstaan, maar langzaam steeds erger worden.

Nekklachten kunnen ontstaan vanuit verschillende structuren, zoals gespannen spieren of een gewricht wat niet lekker mee beweegt. Vaak zie je dat als nekklachten langer dan 6 weken duren, dat ook de gewrichten in de nek minder goed gaan bewegen. Door de verminderde beweeglijkheid in de nek kun je ook uitstraling krijgen. Dit noemen we refered pain. Dit is pijn die je ergens anders voelt dan waar het ontstaan is.

Nekklachten kun je hebben in rust, maar je ziet ze vaker in beweging. Je kunt dan je nek niet goed bewegen zonder pijn te krijgen. Soms krijg je zelfs tintelingen in je arm of vingers vanuit je nek.

Wat kan ik zelf doen tegen het ontstaan van nekklachten?

Nekklachten kunnen ontstaan door heel veel verschillende factoren. Bij sommige risicofactoren van nekklachten kun je zelf aan de slag met het ‘behandelen’ van nekklachten. Bij onvoldoende slaap, een minder goede slaaphouding of bij een onregelmatig slaappatroon neemt de kans op nekklachten toe. Ook het hebben van stress, een minder gezonde leefstijl, roken, niet genoeg bewegen en een drukke baan hebben invloed op het ontstaan van nekklachten. Op het moment dat spanning, stress of werkdruk een reden zijn voor het houden van klachten, kun je naar een psychosomatisch fysiotherapeut. Zij hebben veel expertise op de relatie tussen stress en het (houden van) pijnklachten.

Wat doet de fysiotherapeut bij nekklachten?

Op het moment dat je last hebt van nekklachten, ook al heb je de risicofactoren van nekklachten verminderd dan kan een fysiotherapeut je misschien helpen. Elke fysiotherapeut heeft zijn eigen expertise gebied. Hierdoor zijn er ook verschillende behandelmogelijkheden, afhankelijk van de klachten.

Wil je weten wat we voor jou zouden kunnen betekenen, neem contact met ons op.

Heb jij last van je nek? Je kunt hiervoor zonder verwijzing bij ons terecht.

Wat voor therapie kan ik krijgen bij nekklachten?

Er zijn verschillende behandelmogelijkheden van nekklachten. Je kunt bij elke algemeen fysiotherapeut terecht voor nekklachten. Een algemeen fysiotherapeut kan nekklachten behandelen met mobilisatietechnieken, massage, triggerpoints, oefeningen en het meegeven van advies. Heb je klachten tijdens het sporten, dan kun je bij de algemeen fysiotherapeut en bij de sportfysiotherapeut terecht.

Je kunt ook naar de manueel therapeut met nekklachten. Een manueel therapeut heeft minimaal een driejarige masteropleiding gedaan, waardoor ze meer expertise hebben van het behandelen van onder andere nekklachten. Een manueel therapeut heeft meer onderzoeks- en behandeltechnieken dan een algemeen fysiotherapeut. Een belangrijk verschil in het behandelen tussen de algemeen fysiotherapeut en de manueel therapeut is dat de manueel therapeut mag manipuleren (in de volksmond ook wel kraken van de nek genoemd).

Een ander ‘soort’ fysiotherapeut die kan helpen bij nekklachten is een longfysiotherapeut. Mensen met onderliggende aan ademhaling gerelateerde problemen zoals een middenrifbreuk, astma of COPD kunnen hun hulpademhalingsspieren overbelasten. Ook mensen die moeite hebben met diep doorademen, moeite hebben met ontspannen van spieren, moeite met ophoesten en mensen die roken kunnen sneller nekklachten krijgen. Bij deze klachten kun je het beste naar een longfysiotherapeut.

Kan ik zomaar een afspraak maken?

Je kunt zonder verwijzing bij ons terecht. Nekklachten vallen meestal onder de aanvullende verzekering. Een verwijzing is niet nodig. Je kunt ons altijd bereiken voor vragen. Wij nemen hier graag de tijd voor!

De behandeling van nekklachten kan plaatsvinden door een algemeen fysiotherapeut. Froukje is algemeen fysiotherapeut. Heb jij naar aanleiding van dit blog over nekklachten nog een vraag of herken jij je in het verhaal en wil jij meer weten? Kom met ons in contact, wij helpen je graag!